Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Tiada dana teruskan misi angkasa 2011



KUALA LUMPUR: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi buat masa ini tidak mempunyai peruntukan kewangan untuk meneruskan misi menghantar angkasawan kedua negara ke stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) yang dijadualkan pada 2011.

Bercakap pada sidang media selepas melancarkan Hari Kreativiti dan Inovasi anjuran Malaysian Association of Creativity and Innovation (Macri) di Menara Kuala Lumpur di sini, semalam, Menterinya, Datuk Seri Maximus Ongkili, berkata pada masa ini kementeriannya tidak mempunyai apa-apa peruntukan berkaitan misi itu dan masih menunggu analisis daripada Agensi Angkasa Kebangsaan (Angkasa) mengenai perbelanjaan yang diperlukan untuk meneruskan misi itu.

Bagaimanapun beliau berkata, misi itu pada dasarnya akan diteruskan dan kementeriannya ketika ini sedang meneliti mengenai bentuk, jumlah dan sumber peruntukan sebelum membuat keputusan meneruskan program itu.


“Buat masa ini dari segi kewangan kita masih kosong kerana kita tiada langsung wang untuk meneruskan misi itu,” katanya.

“Pada program angkasawan pertama, 70 peratus daripada perbelanjaan hasil timbal balas pembelian pesawat pejuang Sukhoi daripada Kerajaan Russia dan kita hanya menampung 30 peratus perbelanjaan keseluruhan,” katanya.