Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Chin Peng berhak balik: Peguam



PUTRAJAYA: Mahkamah Tinggi melakukan kesilapan apabila mengarahkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng mengemukakan kertas pengenalan diri bagi membuktikan bahawa dia adalah seorang warga negara Malaysia sebelum dia boleh meneruskan tindakan undang-undang terhadap kerajaan, menurut seorang peguam, semalam.

Peguam, Raja Aziz Addruse, berkata Chin Peng berasal dari negara ini dan berhak kembali ke Malaysia berdasarkan perjanjian damai antara Kerajaan Malaysia dan PKM pada 2 Disember 1989 yang membenarkan bekas anggota PKM yang yang berasal dari negara ini berkediaman dan tinggal di Malaysia.

Raja Aziz berhujah demikian di depan panel tiga hakim Mahkamah Rayuan dalam usaha mendapatkan mahkamah mengembalikan permohonan Chin Peng untuk mendapatkan perisytiharan bahawa dia dan bekas anggota PKM lain dibenarkan memasuki dan tinggal di Malaysia.


Mahkamah Tinggi sebelum ini menolak permohonan bekas Setiausaha Agung PKM itu selepas pemimpin berusia 84 tahun itu gagal mematuhi perintah mahkamah supaya mengemukakan sijil kelahiran dan dokumen kewarganegaraannya.

Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Wira Low Hop Bing yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Abdul Malek Ishak dan Datuk Sulaiman Daud menangguhkan keputusan kepada satu tarikh yang akan ditetapkan nanti.