Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

27 April 2008

Eurocopter Malaysia harap dipilih untuk penggantian Nuri



KUALA LUMPUR: Eurocopter Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat European Aeronautic Defence and Space Co (EADS), telah meletakkan Cougar EC725 terbarunya sebagai pengganti yang ideal untuk rangkaian lama S61-A4 Sikorsky, dikenali sebagai Nuri.

"Bukan tempat saya untuk membuat keputusan. Kami harap mereka (Tentera Udara Diraja Malaysia) akan membuat keputusan mengenai EC725," kata pengarah kanan untuk kualiti, operasi penerbangan dan latihan, Syed Abdul Rahman Alhadad kepada pemberita selepas membentangkan kertas kerja mengenai "Perkongsian dalam Industri Pertahanan: Isu dan Teladan yang Dipelajari" di sini hari ini.

"Saya percaya ada pesaing lain. Tetapi saya percaya kami ada kelebihan kerana kami berpangkalan di sini, Malaysia. Saya rasa bukti terbaik kepada Eurocopter Malaysia ialah angkatan laut Malaysia," katanya.


Cougar EC725 Eurocopter, tambahan terbaru kepada keluarga Cougar, dimajukan khusus bagi misi paling dikehendaki, iaitu dari sokongan taktikal jarak jauh sehinggalah kepada mencari dan menyelamat.

Sebagai produk penanda aras untuk Eurocopter, EC725 dianggap memenuhi syarat utama Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) bagi menggantikan Nuri bagi misi utiliti dan mencari serta menyelamat (SAR).

Cougar EC725 Eurocopter adalah antara empat helikopter yang disenarai pendekkan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk menggantikan Nuri.

Helikopter lain ialah Sikorsky S92, Agusta Westlands EH 101 dan Mil MI 171 buatan Russia yang telah menyertai tender di Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi tahun lalu.