Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

23 August 2008

Guru lepasan KPLI dikurang


Oleh Haika Khazi

CYBERJAYA: Kerajaan bercadang mengurangkan pengambilan guru siswazah menerusi Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) selepas Institut Pendidikan Guru (IPG) di seluruh negara mula mengeluarkan tenaga pengajar berkelulusan ijazah pada 2011.

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata ia sejajar keputusan Dewan Rakyat kelmarin meluluskan Akta Pendidikan 1996 (pindaan 2008) yang membenarkan IPG menyediakan kursus perguruan peringkat ijazah.

Beliau berkata, pengambilan guru siswazah menerusi KPLI adalah sementara dan berdasarkan keperluan atau kekosongan jawatan.


"Ketika ini, IPG hanya boleh mengeluarkan guru lepasan diploma dan sijil. Bagaimanapun, selepas Akta Pendidikan 1996 diluluskan, ia boleh melahirkan lebih ramai guru siswazah dalam tempoh tiga tahun lagi. Berikutan itu, kita perlu mengurangkan pengambilan guru program KPLI secara berperingkat pada masa depan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mewakili Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail merasmikan Konvensyen Sekolah Berasrama Penuh (SBP) di Sekolah Seri Puteri, di sini semalam. Hadir sama, Pengarah Bahagian Pengurusan SBP dan Sekolah Kluster kementerian itu, Datin Dr Siti Zaleha Abdullah Sani.

Mengulas lanjut, Alimuddin berkata, kementerian tidak berhasrat memansuhkan sepenuhnya program KPLI kerana ia masih diperlukan bagi menampung kekurangan guru disebabkan bersara, dinaikkan pangkat atau pembukaan sekolah baru.

Sementara itu, Alimuddin berkata, pihaknya sedia mengkaji semula pemberian insentif dan syarat kenaikan pangkat guru bukan siswazah gred DG44 ke DG48, selepas menerima permohonan rasmi Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

IPTA diminta nilai semula peranan


Oleh Mohamed Farid Noh

BANGI: Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah semalam menyarankan universiti tempatan khususnya institusi pengajian tinggi awam (IPTA) menilai semula peranan mereka dalam masyarakat supaya graduan dilahirkan mampu memacu negara menangani cabaran getir abad ke-21.

Baginda bertitah, peranan universiti tempatan yang dianggap sebagai institusi yang ditanggung serta diuruskan kerajaan bagi membekalkan modal insan di samping menyediakan landasan bagi penyelidikan dan pembangunan (R&D), perlu diubah bagi memastikannya terus relevan.

Titah baginda, identiti yang sudah lama terpahat pada IPTA perlu pengubahsuaian berikutan cabaran serta realiti zaman moden tidak lagi sama seperti abad lalu kerana cabaran hebat globalisasi termasuk ledakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dunia.


“Tidak seperti dulu, universiti kini tidak lagi hanya untuk golongan elit dan tertentu saja kerana globalisasi bidang pendidikan menjadikan mereka yang layak menuntut ilmu di sana semakin bertambah.

“Ia menjadikan pertambahan ketara produk pendidikan atau modal insan yang boleh ditawarkan dalam pasaran kerja dan mencetuskan persaingan sengit. Oleh itu, universiti perlu merangka kurikulum serta kaedah baru pengajaran di samping pendekatan lebih dinamik bagi membangunkan perkembangan dan bakat pelajar,” titah baginda.

Raja Nazrin bertitah demikian ketika merasmikan Persidangan Pengajian Tinggi Antarabangsa ke-20, di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), di sini.

Hadir sama, Raja Puan Besar Perak Tuanku Zara Salim dan Naib Canselor UKM, Prof Datuk Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin.

Kira-kira 113 ahli akademik dari seluruh dunia termasuk Amerika Syarikat, Perancis serta Afrika Selatan menghadiri persidangan tiga hari bermula semalam itu yang pertama kali dianjurkan Malaysia.

Syor tiada caj khidmat SMS program sosial


Oleh Azman Mahmood

KUALA LUMPUR: Semua syarikat telekomunikasi disaran mengecualikan caj perkhidmatan bagi sumbangan atau derma disalur menggunakan SMS bagi program tanggungjawab sosial korporat mengikut prinsip syariah daripada syarikat atau individu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata sudah tiba masanya syarikat telekomunikasi memberi kerjasama dengan menyediakan perkhidmatan SMS untuk tujuan itu tanpa sebarang caj.

Katanya, jika tiada caj SMS dikenakan, ia akan menarik lebih ramai orang menderma dan pada masa sama boleh mendapatkan pengurangan cukai pendapatan atau cukai korporat daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).


“Saya sudah berbincang dengan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor mengenainya dan ia sedang dikaji.

“Saya pernah meminta pengecualian caj SMS apabila melancarkan program Wakar al-Quran dengan membuat rayuan kepada Suruhanjaya Komunikasi. Syukur, syarikat telekomunikasi terbabit memulangkan caj (SMS) yang sepatutnya diterima yayasan yang mengendalikan wakaf itu,” katanya selepas majlis pelancaran program televisyen Tijarah Ramadan musim keempat yang akan disiarkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) mulai Ramadan ini, semalam.

Program diterbitkan Johor Corporation dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM). Hadir sama, Ketua Pegawai Operasi Johor Corporation, Kamaruzzaman Abu Kassim.

Terdahulu Ahmad Zahid berkata, syarikat telekomunikasi wajar memberi pengecualian itu kerana memperoleh keuntungan besar menerusi pelbagai perkhid-matan SMS terutama menerusi program realiti televisyen.

“Tahun lalu saja, RM2.2 bilion (diperoleh syarikat telekomunikasi) hasil daripada SMS. Saya berharap lebih banyak syarikat korporat dan konglomerat menyalurkan keuntungan perniagaan untuk program tanggungjawab sosial bagi membantu golongan miskin,” katanya.

Mengenai program televisyen Tijarah Ramadan, beliau berkata, ia medium dakwah berpengaruh bagi membantu golongan miskin menerusi sumbangan disalurkan kepada Tabung Tijarah Ramadan.

“Sumbangan dan usaha membantu golongan yang memerlukan seperti menerusi program Tijarah Ramadan ini diharap tidak berhenti separuh jalan atau selepas program ini selesai disiarkan,” katanya.

Guna kad kredit beli minyak diterus


Oleh Amin Ridzuan Ishak

KUALA LUMPUR: Penggunaan kad kredit di stesen minyak bagi membeli petrol dan diesel tidak akan dihentikan pada musim perayaan bulan depan walaupun rayuan pengurangan caj satu peratus terhadap penggunaannya belum diputuskan kerajaan.

Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM), Mejar (B) Abdul Wahid Bidin, berkata pihaknya belum bercadang berbuat demikian kerana yakin ada perkembangan positif berhubung tuntutan mereka menjelang musim perayaan.

“Kami tetap menerima kad kredit walaupun menyedari pendapatan pengusaha bakal terjejas berikutan penggunaannya dijangka meningkat mendadak sehingga 90 peratus di mana orang ramai lebih cenderung menggunakannya kerana boleh dibayar kemudian.


“Penggunaan kad kredit yang tinggi menyebabkan kami terpaksa membayar komisen satu peratus kepada bank. Jika pelanggan membayar RM100, pengusaha mendapat RM99 dan RM1 dibayar kepada bank.

“Sudah tentu jumlah diesel dan petrol dijual pada musim perayaan bakal mencapai puluhan ribu liter dan komisen dibayar pun agak tinggi. Bagaimanapun, kami memberi jaminan kad kredit boleh digunakan pada musim perayaan,” katanya semalam.

Beliau ditanya menegnai penggunaan kad kredit pada perayaan Aidilfitri sama ada akan dihentikan berikutan ketiadaan perkembangan terbaru mengenai tuntutan pengusaha berhubung pengurangan caj satu peratus.

Jun lalu, PDAM bertindak menghentikan sementara urus niaga menggunakan kad kredit sehingga kerajaan memenuhi tuntutan mereka supaya menaikkan komisen jualan minyak dan hasilnya kerajaan bersetuju menaikkannya kepada 12.19 sen seliter (petrol) dan 7 sen seliter (diesel).

Sebelum ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad mencadangkan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) supaya caj pembelian petrol dan diesel menggunakan kad kredit dikurangkan.

Mengulas lanjut, Wahid berkata, walaupun ada petanda positif hasil perjumpaannya dengan pihak kementerian sebelum ini, pihaknya berharap pengurangan itu dilakukan secepat mungkin.

Panel dengar kes terperap 10 tahun



PUTRAJAYA: Panel Khas Mahkamah Rayuan yang ditubuhkan bagi mengendali dan menyelesaikan 10,000 kes jenayah dan sivil yang tertunggak bersidang buat pertama kali selama dua hari di Istana Keadilan, di sini, semalam dan kelmarin.

Panel berkenaan yang dianggotai Hakim Datuk Gopal Sri Ram, Datuk Md Raus Sharif dan Datuk Sulong Matjeraie bersidang untuk mendengar dan mengendalikan 191 kes.

Mahkamah Persekutuan dan Mahkamah Rayuan berpindah ke Istana Keadilan dari Bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur pada Oktober 2003.


Panel itu ditubuhkan untuk mengendalikan kes yang tertangguh dari 1997 hingga tahun lalu berikutan tiada maklum balas daripada peguam, dalam penulisan atau melalui laman web mahkamah bagi menyediakan senarai kes rayuan setiap mereka sejak Februari lalu.

Maklumat peguam diperlukan Mahkamah Rayuan bagi menentukan rayuan yang perlu dijalankan dan yang tidak diteruskan.

Daripada 10,000 kes, 2,000 kes adalah fail kes yang tidak aktif dengan statusnya tidak diketahui oleh mahkamah kerana rekod rayuan tidak difailkan.

Panel itu mengendalikan kes berkenan semalam dan kelmarin dengan rayuan terhadap keputusan hakim Mahkamah Tinggi yang sudah meninggal atau bersara.

Sri Ram membuat kenyataan itu pada sesi mahkamah terbuka semalam dengan panel mendengar dan membereskan 67 kes. Mahkamah itu mengendalikan 124 rayuan kelmarin.

Dalam sesetengah kes, satu tarikh baru diberikan selepas pihak berkenaan memohon kepada mahkamah bahawa mereka mahu meneruskan rayuan sementara sesetengah kes pula, rayuan ditarikbalik dan kes tidak aktif dilupuskan.

Sri Ram berkata, Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zaki Azmi, selepas berunding dengan rakan hakim, memutuskan untuk melantik satu panel tetap bagi mendengar dan melupuskan kes yang sudah 10 tahun tertangguh.

“Proses itu akan dijalankan dari semasa ke semasa sehingga kes tertangguh dibereskan. Panel itu akan menetapkan satu panel tetap melainkan ada rayuan terhadap keputusan sama ada hakim yang bersidang dalam panel itu,” katanya.

Sri Ram berkata, panel itu akan bersidang bulan depan untuk sesi akan datang dengan setiap sesi akan mengendalikan 100 kes termasuk kes yang keputusan sesuatu mahkamah ditulis oleh hakim tetapi tidak diambil peguam. - Bernama

Peluang siswazah menganggur


Oleh Nurul Farina Nazlan

SERDANG: Koperasi Penternak dan Pengimport Ternakan Malaysia Berhad (Koternak) membuka peluang kepada 41,000 siswazah Melayu yang menganggur membabitkan diri dalam perniagaan penternakan yang diusahakan koperasi berkenaan.

Pengerusinya, Jagjit Singh, berkata langkah itu adalah satu daripada objektif utama penubuhan Koternak iaitu membela serta membantu siswazah menganggur dan idea itu mendapat sokongan penuh daripada Penasihat Koternak yang juga Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr Abdul Aziz Jamaludin.

“Kita mengalu-alukan penyertaan golongan ini kerana bidang penternakan mempunyai potensi luas untuk memperoleh pendapatan lumayan sekali gus meningkatkan industri asas tani negara.


“Kita juga berhasrat melahirkan usahawan muda dan berasa golongan siswazah paling layak untuk diketengahkan dalam program ini,” katanya ketika ditemui di Bilik Media Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (Maha) 2008, di sini, semalam.

Beliau berkata, antara faedah yang diberi kepada siswazah menganggur jika menyertai Koternak ialah yuran pendaftaran percuma dan bayaran untuk saham hanya akan dikenakan selepas memperoleh keuntungan daripada hasil ternakan nanti.

Mereka juga, katanya, diberi latihan intensif selama enam bulan oleh tenaga pengajar pakar, selain berpeluang menjadi tenaga pengajar Koternak.



Siswazah menganggur yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi talian 012-3966605, 018-2083766 atau 018-205337555 atau mengunjungi laman web www.koternak.com.

Harga minyak turun


Oleh Ismail Mat, Abdul Razak Raaff, Haika Khazi dan Wan Faizal Ismayatim

PUTRAJAYA: Kerajaan menurunkan harga runcit petrol RON97 dan RON92 masing-masing 15 sen dan 22 sen kepada RM2.55 dan RM2.40 seliter, manakala harga diesel sebanyak lapan sen kepada RM2.50 seliter, berkuat kuasa jam 12 tengah malam tadi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Kabinet semalam selaras penurunan harga minyak dunia sejak beberapa minggu lalu dan bagi mengimbangi kenaikan kadar inflasi.

“Jemaah Menteri hari ini mengambil keputusan mempercepatkan tarikh penguatkuasaan pelarasan harga baru petrol dan ia dibuat dengan mengambil kira harga sebenar daripada 1 hingga 21 Ogos lalu serta penetapan subsidi 30 sen seliter bagi kedua-dua RON97 dan RON92.


“Berdasarkan harga diesel RM2.50 seliter pula, subsidi yang ditanggung oleh kerajaan untuk diesel ialah 50 sen seliter,” katanya dalam kenyataan empat perenggan dikeluarkan pejabatnya, di sini petang semalam.

Abdullah yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan berharap penurunan harga petrol dan diesel itu dapat membantu mengurangkan beban pengguna sekali gus meredakan tekanan inflasi, khususnya kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Semalam, Jabatan Perangkaan mengumumkan Indeks Harga Pengguna (IHP) yang menjadi angka tunjuk utama inflasi, meningkat kepada 8.5 peratus bagi bulan lalu, berbanding 7.7 peratus pada Jun dan 3.8 peratus sebulan sebelumnya.

Perdana Menteri berkata, keputusan menurunkan harga petrol dan diesel itu juga dibuat berdasarkan perkembangan ekonomi semasa negara.

Awal bulan lalu, kerajaan mengumumkan bahawa harga runcit petrol sehingga akhir tahun ini akan diselaraskan pada 1 hari bulan setiap bulan, berdasarkan purata bulanan harga minyak dunia dan penetapan subsidi sebanyak 30 sen seliter.

Bagaimanapun formula pelarasan itu hanya akan dilaksanakan jika harga runcit bagi petrol kurang daripada RM2.70 seliter. Sekiranya harga pasaran bagi petrol melebihi RM2.70 seliter, maka harga akan dikekalkan pada RM2.70 dengan kerajaan terpaksa menanggung subsidi lebih tinggi.

Pada 4 Jun lalu, harga runcit petrol dinaikkan 78 sen daripada RM1.92 kepada RM2.70 seliter manakala harga diesel meningkat RM1 daripada RM1.58 kepada RM2.58 seliter, sejajar penstrukturan semula subsidi minyak,

Sementara itu dalam sidang media di Bachok, Kelantan, Perdana Menteri menegaskan, tindakan kerajaan menurunkan harga petrol dan diesel mulai hari ini, tiada kena mengena dengan kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Abdullah berkata, harga bahan bakar itu diturunkan untuk kepentingan seluruh rakyat negara ini, mengikut mekanisme yang ditetapkan selepas Kabinet berbincang mengenai penurunan harga minyak di pasaran dunia sebelum ini.

“Tiada kena mengena...Masa Kabinet berbincang pagi ini, Tan Sri Nor (Mohamed Yakcop, Menteri Kewangan Kedua) maklumkan, harga minyak dunia yang turun sebelum ini mula mencatat kenaikan semula.

“Jika naik lagi lepas ini, tanpa kita buat apa-apa ketika harganya turun, akhir bulan nanti apabila buat purata, saya bimbang kita tidak dapat berikan pengurangan kepada rakyat. Tindakan itu pasti dipertikaikan nanti.

“Penurunan ini adalah untuk seluruh rakyat, bukan untuk Permatang Pauh. Kalau harga naik balik pun selepas ini, kita sudah tetapkan yang harga minyak tidak akan lebih RM2.70 seliter yang kita tetapkan sepanjang tahun ini,” katanya selepas merasmikan Pusat Pengumpulan, Pemprosesan, Pembungkusan dan Pengedaran (CPPC) Kenaf di Beris Lalang.

Abdullah berkata, walaupun harga minyak diturunkan mulai hari ini, kerajaan tetap akan menilai semula kadar itu pada 31 Ogos ini dan memberi jaminan harga akan dikurangkan lagi jika minyak dunia terus mencatatkan penurunan.

Katanya, pembayaran rebat tunai yang dibuat bagi meringankan beban pemilik kenderaan berikutan kenaikan harga minyak sebelum ini juga akan diteruskan sehingga Mac tahun depan, meskipun harga bahan bakar itu diturunkan.

“Saya yakin penurunan harga ini memberi faedah kepada rakyat. Pada peringkat ini, inflasi naik sehingga 8.5 peratus. Ini bermakna harga barang pun naik, jadi elok juga kita ambil tindakan (turunkan harga minyak) dan ia memang harapan banyak orang,” katanya.

Beliau berkata, penurunan harga minyak itu dibuat berdasarkan subsidi 30 sen yang terpaksa ditanggung dan bukannya seperti janji pembangkang yang semata-mata untuk meraih sokongan rakyat tanpa memikir akibat lain.

Katanya, berikutan penurunan harga minyak itu juga, kerajaan mahu peniaga tidak bersikap tamak dengan turut berusaha menurunkan harga barang atau caj perkhidmatan yang dikenakan supaya manfaatnya dapat dikongsi bersama.