Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

05 September 2008

Perkemas khidmat pengangkutan awam


sempena cuti ganti Hari Kemerdekaan, saya mengambil peluang membawa anak ke Kuala Lumpur dari Kota Kemuning menggunakan Komuter dan LRT. Kali terakhir saya menggunakannya adalah pada tahun 2005. Saya juga ingin melalui pengalaman yang dirasakan oleh Perdana Menteri kita.

Keadaannya jauh berbeza dengan apa yang saya lalui sebelum ini. Saya ingin mengutarakan beberapa komen yang saya rasa amat perlu demi menjaga mutu perkhidmatan pengangkutan awam kita.

Saya bertolak mengunakan komuter dari Subang Jaya. Jaringan pengangkutan kita masih lemah, maka terpaksalah menggunakan Subang Jaya sebagai kawasan yang terdekat. Terima kasih atas langkah kerajaan untuk memanjangkan jaringan tersebut. Dan, langkah Kerajaan Selangor memohon LRT hingga ke Shah Alam harus diambil perhatian. Shah Alam adalah ibu negeri Selangor, tetapi masih tiada LRT dan lemah dari segi jaringan pengangkutan.

Di Subang Jaya sahaja, saya dapati beberapa kekurangan. Saya bayangkan bagaimana orang kurang upaya hendak menggunakan komuter. Lif untuk orang kurang upaya masih lagi dalam pembinaan. Laluan khas (jalan kuning berbonjol) untuk orang buta pula menghala ke belakang tangga.

Komuter tidak sekali pun menepati waktu. Komuter menuju ke Sentral sepatutnya pukul 10.36 pagi tetapi terlewat melebihi sepuluh minit. Saya masih ingat lagi bagaimana pemandu kereta api di Jepun dibuang kerja kerana terlewat beberapa saat. Sektor pengangkutan awam sepatutnya mengambil langkah yang perlu memastikan ketepatan masa sebagai satu kemestian. Aturkan kempen atau program untuk melatih pemandu kita menepati masa. Pemandu yang pertama dapat menepati masa (ketepatan dalam saat), berikan mereka pingat, kerana dalam masa 51 tahun merdeka, belum ada mereka yang dapat melakukannya lagi.

Komuter pula terlalu kurang gerabak. Kita berbelanja berjuta ringgit untuk membina landasan tetapi tak mampu untuk membeli gerabak. Sepanjang perjalanan kita terpaksa berdiri. Komuter bukan saja untuk kemudahan namun keselesaan mesti diutamakan juga. Tetapi saya masih terharu dengan masyarakat kita yang masih prihatin. Saya dipelawa duduk oleh seseorang kerana saya sedang mendukung anak. Masih ada kesan dari kempen budi bahasa yang dijalankan.

Saya bertukar komuter ke LRT di Stesen Sentral. Apa yang saya nampak persamaan adalah kebanyakan peralatan baru yang di- perkenalkan dulu, banyak yang telah rosak. Dari mesin membeli tiket hingga ke tempat mengutip tiket automatik. Khidmat manual masih diperlukan. Kemungkinan penyenggaraan tidak dijalankan mengikut jadual.

Kerosakan kemudahan baru mestilah dibaiki dengan segera. Keutamaan mesti juga diberikan kepada penyenggaraan. Latihan yang secukupnya perlu diberikan kepada kakitangan penyenggara. Penggunaan teknologi yang baru mestilah dibawa bersama-sama dengan cara menjaganya.

Kebersihan komuter, LRT dan stesen juga perlu dijaga. Badan komuter terlalu kotor seolah-olah tidak pernah dicuci langsung. Lantai stesen terutamanya ditempat menunggu tidak sekilat dulu.

Komuter adalah juga kemudahan pengangkutan utama yang digunakan oleh pe- lancong-pelancong. Pastikan mereka membawa balik cerita yang baik tentang kebersihan pengangkutan kita, walaupun tidak yang lain.

Amir Husain

Shah Alam

Ruang memiliki rumah

Melonggarkan perbelanjaan bulanan yang menyempit ekoran kenaikan mendadak harga minyak global adalah an- tara yang dibentangkan dalam Bajet 2009.

Sudah pasti akan terdapat lebihan pada baki perbelanjaan bulanan jika merasa lebih mudah, lebih selesa dan tidak leceh untuk memilih menggunakan pengangkutan awam.

Bukan hanya alternatif untuk berjimat, dorongan berterusan dan usaha untuk menangkis hakisan peluang rakyat memiliki rumah dapat dilihat dengan lanjutan pinjaman perumahan untuk kakitangan awam menghampiri tempoh pinjaman perumahan institusi kewangan.

Wajarlah peluang ini tidak dipersiakan malah keputusan pembelian rumah dapat dibuat dengan bijaksana; justeru peluang untuk merebut keuntungan maksimum dan berlipat ganda dengan mengaplikasikan formula yang betul.

Formulanya sangat mudah, masa yang betul dan tempat yang betul maka seperti mana yang diraih oleh pembeli-pembeli rumah di bandar-bandar baru dan kawasan- kawasan yang akan menjadi teras pembangunan.

Mengetahuinya juga adalah mudah sekadar membaca dan menyemak dokumen- dokumen sah kerajaan seperti Draf Rancangan Struktur, Draf Rancangan Tempatan atau Draf Rancangan Kawasan Khas di mana ia dapat dibeli, dirujuk di perpustakaan dan pusat sumber di Pejabat Pentadbiran Daerah atau perbandaran.

Pada 21 Ogos lepas, Draf Rancangan Ka- wasan Khas Tepuh-Batu Enam 2008-2015 telah dipublisitikan kepada orang ramai untuk mendapat pandangan dan ulasan sebagaimana proses penyediaan sesuatu Draf Rancangan Tempatan mengikut kehendak Akta Perancangan Bandar Dan Desa 1976 (Akta 172).

Draf Rancangan Tempatan atau Draf Rancangan Kawasan Khas merupakan perincian dari Rancangan Struktur sesuatu kawasan atau daerah pada kebiasaannya hanya menjadi rujukan kepada pihak-pihak yang terlibat dengan kerja-kerja pemajuan tanah sahaja.

Namun sebagai dokumen yang menerangkan hasrat dan hala tuju perancangan kerajaan di sesebuah tempat, sudah pasti ia akan memberi peluang dan keuntungan kepada setiap individu yang membaca, memahami dan mendapat gambaran mengenainya.

Bukanlah keterlaluan jika dikatakan setiap orang pasti memiliki hajat untuk membeli rumah dan seperti juga perkahwinan, kelahiran anak, persekolahan dan menunaikan haji ia akan menjadi catatan penting dalam diari seseorang.

Maka dalam konteks pembelian rumah, orang ramai wajar memberi pertimbangan yang teliti dari berbagai-bagai aspek dan yang paling utama ialah mengetahui apa yang akan berlaku di masa hadapan pada sesuatu tempat dan persekitaran kawasan rumah yang akan dibeli.

Pihak pemaju kebiasaannya hanya akan menerangkan spesifikasi dan rancangan bagi pihak syarikat dan sudah tentu jika terdapat sesuatu yang akan mengganggu keputusan untuk membeli, pasti tidak akan didedahkan.

Dengan merujuk kepada Draf Rancangan Tempatan, bakal pembeli rumah akan mendapat gambaran yang sebenar untuk memastikan potensi sesuatu tempat demi keselesaan, kemudahan dan kepuasannya malah dapat menikmati keuntungan dari kenaikan nilai hartanah jika mengetahui kawasan yang menjadi teras pembangunan, kawasan yang menjadi fokus atau kawasan yang dirancang sebagai bandar baru.

Tidak menjadi suatu yang sukar untuk merujuk kepada Draf Rancangan Tempatan kerana ia boleh dibeli di pejabat pentadbiran kerajaan tempatan atau dirujuk di perpustakaan awam atau pusat sumber sesebuah pentadbiran kerajaan tempatan.

Walaupun hanya sebuah rumah yang dibeli, rujukan yang kukuh adalah perlu kerana pemilihan tempat merupakan faktor utama yang memberi kesan terhadap hartanya sama ada akan lebih bernilai dari semasa ke semasa atau memberi kesan negatif akibat dari pencemaran, kesesakan dan sebagainya.

Kesilapan membuat keputusan akan mengakibatkan sesalan sepanjang hayat kerana pembelian sesebuah rumah akan menuntut komitmen pembayaran balik dalam tempoh yang panjang dan jumlah bayaran balik pada kebanyakan orang yang membeli secara pinjaman adalah besar dan ia berjalan selama 20 hingga 30 tahun.

Jika sukar untuk merujuk setiap helaian draf sesuatu rancangan struktur atau rancangan tempatan, memadailah dengan memahami hala tuju perancangan kerajaan dan mengetahui jaringan dan hierarki jalan raya, pengangkutan awam, infrastruktur dan utiliti, rekreasi serta zon guna tanah di tapak dan persekitaran kawasan sesebuah pembangunan yang boleh dilihat pada Peta Blok Perancangan dalam Dokumen Draf Rancangan Tempatan.

Paling utama ialah merebut peluang awal ketika harga masih rendah di kawasan yang dirancang menjadi bandar baru atau menjadi kawasan yang akan menjadi teras pembangunan, contohnya seperti Bandar Baru Muadzam Shah yang disebut dalam Rancangan Struktur Sungai Petani sebelum dinamakan sebagai Bandar Aman Jaya yang begitu ketara lonjakan nilainya dan perkara ini dinyatakan dalam Draf Rancangan Tempatan Sungai Petani 1996-2010 (RTSP).

Yusoff Zaky Omar